Rosnąca presja na instytucje finansowe
W ciągu pierwszego półrocza tego roku do Rzecznika Finansowego wpłynęło ponad 5000 wniosków o interwencję. To niemal dwa razy więcej niż rok wcześniej, kiedy odnotowano 2500 spraw. Dla porównania, w latach 2016–2019 tempo wzrostu utrzymywało się na poziomie około 10%. Tak dynamiczna zmiana wskazuje, że kredytobiorcy coraz częściej podejmują działania wobec banków.
Ogromny wpływ na tę tendencję miało orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Dziubaków, które wzmocniło pozycję konsumentów i skłoniło wielu z nich do podjęcia kroków prawnych.
Pandemia i dodatkowe trudności
Choć pandemia COVID-19 spowolniła gospodarkę, problemy sektora bankowego zaczęły się jeszcze przed jej wybuchem. Już w drugiej połowie 2020 roku tempo wzrostu osłabło, a kolejne miesiące pogłębiły tę tendencję.
Kredytobiorcy coraz aktywniejsi
Największy wzrost spraw dotyczył kredytów walutowych. W pierwszej połowie ubiegłego roku było ich ponad 180, a rok później już około 350 – co oznacza wzrost niemal o 100%. Prognozy wskazują, że liczba pozwów będzie rosła, tym bardziej że banki nadal niechętnie proponują ugody. Zamiast tego wiele instytucji wybiera pełną batalię sądową, co potęguje frustrację klientów.
Sporne wakacje kredytowe i dodatkowe opłaty
W czasie pandemii popularne stały się tzw. wakacje kredytowe. Jednak konsumenci wskazywali, że nie zawsze były one dostępne automatycznie, a nierzadko wiązały się z dodatkowymi kosztami. To również zwiększyło liczbę skarg.
Narzędzia wsparcia dla kredytobiorców
Od momentu powołania Rzecznika Finansowego w 2015 roku, złożono już ponad 8 tysięcy wniosków dotyczących kredytów walutowych, z czego ponad 3400 dotyczyło prób polubownego rozwiązania sporów. Jednym z najważniejszych instrumentów pozostaje tzw. istotny pogląd Rzecznika, który może przesądzać o korzystnym rozstrzygnięciu dla konsumenta w sądzie.